Indsigt fremmer udviklingen
EtnoVision brænder for koblingen mellem det merkantile og humanistiske og tror på, at når disse hidtil svært forenelige størrelser forenes, opstår synergi, nye horisonter og udvikling.
Mette Holm Andersens interesse for antropologi opstod af en grundlæggende nysgerrighed og dyb forundring over måden, vi arbejder på. Med udgangspunkt i den menneskelige indsigt skaber antropologi krydret med forretningsforståelse nye og bedre produkter, nyt og bedre produktdesign, nye markeder, nye kunder, et bedre arbejdsmiljø og dermed bedre og langsigtede forretningsstrategier.
Mere dybde, bedre svar – EtnoVision:
- Observerer og deltager i menneskers liv for at få indblik i det usagte og ser forskelle på det sagte, og det, der i virkeligheden sker.
- Spørger og lytter. Spørger igen og lytter igen, indtil mønstret er klarlagt.
- Samler information om omgivelserne og den kontekst, de observerede indgår i. Som en insider og en outsider på samme tid.
- Finder (adfærds-)mønstre og modsætninger, der tilsammen udgør kulturen omkring kundegruppen, produktet eller medarbejdere.
“1991. Jeg sidder i Køln for enden af et langt bord hos Tysklands tredje største forsikringsselskab. Rundt om bordet er forsikringsdirektører fra Europa, Australien, USA og Sydamerika. Min opgave er at sørge for, at vi kommer frem til en løsning. Det er her, min interesse for antropologi begynder – bortset fra, at jeg på det tidspunkt endnu ikke ved, det hedder antropologi”.
Mette Holm Andersen, EtnoVision